La Regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Peníscola ha fet balanç del Festival Internacional de Guitarra Hondarribia-Peníscola junt amb l’organització, concloent que la varietat d’estils musicals ha sigut ‘un nou avanç i un atractiu per a nous espectadors’.
Celebrat entre els dies 22 i 25 agost, ha complit «amb escreix» les expectatives i objectius per a esta edició, segons ha relatat el director, Carles Pons, que ha posat l’accent en l’aposta per l’eclecticisme musical del Festival.
Hi ha hagut un creixement exponencial en la venda d’abonaments per a tots els concerts, «la qual cosa demostra que, cada vegada més, hi ha un públic fidel a l’esdeveniment i coneixedor de l’oferta musical; així com la consecució de nous públics interessats en les noves propostes que s’incorporen any rere any».
El Festival va començar amb el guitarrista andalús Paco Seco; el virtuosisme i la sensibilitat es van ajuntar a les seues mans, aconseguint que la música andalusa fora un gran començament per al Festival. Amb el Saló Gòtic al complet, el públic va victorejar i aplaudir al mestre andalús.
El divendres 23, el Gòtic va respirar aroma Mediterrània i “l’aire” no venia de la mar, sinó de les guitarres (una clàssica i l’altra flamenca) de Srdjan Bulatovic i Darko Nikcevic. La fusió de ritmes i melodies, des dels Balcans fins a Andalusia, sent totes estes compostes pels mateixos músics, van aconseguir que el públic els acomiadara posat en peus. ‘Inoblidable nit mediterrània’.
El dissabte 24, The Early Guitar Duo, va sorprendre amb uns instruments molt poc coneguts. Es tractava de dos guitarres històriques de principis del segle XIX, més xicotetes, amb cordes de budell i sons més dolços. Els italians van encisar amb les seues interpretacions originals del segle XIX, un so i qualitat d’interpretació que no va deixar a ningú indiferent. Cal destacar la seua proximitat, ja que en finalitzar el concert es van acostar al públic explicant, ensenyant i responent a les preguntes sobre les seues guitarres.
El punt final del Festival el van posar Sacri Delfino, amb guitarra elèctrica tocant música de Jazz, Carles Pons, amb guitarra clàssica i finalitzant a duo, amb dos guitarres germanes però molt diferents, l’elèctrica i la clàssica. Este duo va ser una cosa molt nova, no sols a Peníscola sinó en el món de la guitarra. I «l’experiment va funcionar», ha valorat Pons. El públic va eixir del concert «amb la satisfacció de veure i oir una cosa diferent i, alhora, de gran dificultat i virtuosisme», ha afegit. Es van donar la mà totes dos guitarres en el tema del ‘Concierto de Aranjuez’ o la cançó dels Beatles ‘And I love Her‘.
Guitarra andalusa, guitarra flamenca, guitarra elèctrica, guitarres clàssiques i Jazz, música del segle XIX, música clàssica, música flamenca i música balcànica han sigut les apostes d’esta vint-i-dosena edició que ja pensa en la pròxima.