La Unió Europea va interceptar al setembre set noves deteccions de Phyllosticta citricarpa -el fong que causa la taca negra dels cítrics- en els carregaments citrícoles provinents de Sud-àfrica, amb el que ja acumula enguany un total de 26 intercepcions d’esta plaga de quarantena que si arribara a introduir-se en territori europeu, provocaria pèrdues milionàries al sector citrícola.
L’Associació Valenciana d’Agricultors (AVA-ASAJA) exigix a les institucions comunitàries que “tanquen d’una vegada per sempre les fronteres a les importacions de cítrics sud-africans per ser un país tercer que no vol o no pot complir la seguretat fitosanitària dels seus enviaments a Europa i, damunt, té la descaradura i la deslleialtat de denunciar les mesures de control europees, contra precisament plagues i malalties com la taca negra, davant l’Organització Mundial del Comerç (OMC)”. En eixe sentit, AVA-ASAJA reclama a la UE que “destine tots els seus recursos disponibles a tombar el panell obert en el si de l’OMC per l’inacceptable risc de contagi al qual ens arrossega Sud-àfrica”.
Segons les últimes intercepcions mensuals registrades en la plataforma Europhyt de la Comissió Europea, en els punts d’entrada es van detectar set casos de taca negra en cítrics de Sud-àfrica: tres en taronges, tres en llimes i un en mandarines. Afegits als 19 constatats en els tres mesos anteriors, Sud-àfrica comptabilitza 26 al llarg de la seua campanya d’exportació de cítrics, la qual ja està solapant-se amb les varietats primerenques d’Espanya. Des de Zimbàbue, país confrontant a Sud-àfrica, també es van interceptar cinc carregaments de taronges infestats de taca negra. Així mateix, Sud-àfrica va tindre al setembre una altra detecció en les seues importacions agràries a Europa, concretament una de mosca de la carabassa.
El Brasil és un altre país tercer que continua encenent les alarmes del sector citrícola europeu per les seues continuades intercepcions de plagues i malalties de quarantena. Al setembre va registrar dos deteccions més del fong Elsinoë i una més del cancro bacterià dels cítrics Xanthomonas *citri. Amb estos nous casos, el país brasiler ja compta amb 64 intercepcions de totes dos malalties enguany.
Altres països que van comptabilitzar deteccions en els seus carregaments de cítrics van ser Egipte (primera intercepció de mosca de la fruita Tephritidae en la seua campanya d’exportació de taronges a la UE, així com un altre cas de Tephritidae en mangos), l’Uruguai (un cas de Xanthomonas citri en llimes), Colòmbia (un cas del fong Elsinoë en llimes) i la Xina (un cas de mosca Bactrocera en pomelos).
Quant a la falsa arna (Thaumatotibia leucotreta) -malaltia de quarantena que pot contagiar a multitud d’espècies agrícoles i arbòries- la UE va tornar a interceptar al setembre importacions contaminades: un cas en roses de Ruanda, un altre en roses de Kenya i un altre en roses i un en xiles de Kenya.
El president d’AVA-ASAJA, Cristóbal Aguado, va afirmar que “la Comissió Europea presidida per Ursula Von der Leyen està obligada a actuar per a protegir els seus ciutadans -agricultors i consumidors- de l’intolerable risc fitosanitari que representen els cítrics de Sud-àfrica. La Comissió Europea està per a defendre el camp i no per a matar-lo. Ja està bé d’anteposar altres interessos comercials. El primer ha de ser la seguretat fitosanitària. I si un país tercer no és de fiar, perquè ens porta moltes plagues i malalties que nosaltres no tenim, se li tanquen les portes. I si, a més, ens qüestiona i ens obri un panell en el si de l’OMC, quan les nostres mesures de control són més benignes que la que els imposen altres potències com els Estats Units o el Japó, se’l considera com el que és: un país tercer deslleial”.



















