Durant els pròxims dies, s’acabaran d’instal·lar les cinc vidrieres restants després de ser reparades, netejades i restaurades
Els vitralls actuals daten dels anys seixanta, no encaixaven correctament als finestrals i hi havia fragments trencats
El Bisbat de Tortosa i el Capítol Catedral ha impulsat aquesta intervenció amb el suport del Ministeri de Foment i la Generalitat
La instal·lació de les vidrieres de la primera altura de l’àbsida de la Catedral de Santa Maria de Tortosa es completarà abans que acabi maig. Així ho ha anunciat el degà del Capítol Catedralici, Mn. Víctor Cardona. El degà ha explicat que, amb la col·locació dels cinc vitralls corresponents a la part sud-est de la capçalera —després d’haver sigut reparats, netejats i restaurats—, s’hauran renovat els nou finestrals que conformen el primer pis de la coberta de l’absis.
Aquests treballs s’emmarquen en la 2a fase de restauració d’aquesta part de la catedral, impulsada pel Bisbat i el Capítol Catedral, que compta amb el suport econòmic del Ministeri de Foment —a través del 2 % Cultural— i de la Generalitat de Catalunya. L’execució del projecte ha anat a càrrec de l’empresa artesana ADFORT, especialitzada en conservació i restauració de vidrieres.
«Des del segle XIV —ha assenyalat Mn. Víctor Cardona—, les finestres de la Catedral de Santa Maria estan fetes d’alabastre, material conegut com “la pedra de la llum”. Però a finals del segle XIX, seguint l’exemple de totes les grans catedrals, el Capítol va decidir instal·lar vitralls, elaborats per un vitraller de Barcelona». Segons el sacerdot, cap al 1892 es va traure tot l’alabastre del primer i segon pis de la coberta i es va canviar per vidrieres.
Aquests vitralls van quedar destruïts durant la Guerra Civil, molt probablement a causa dels bombardejos. «Als anys seixanta van instal·lar-se els actuals. Ens hem quedat molt sorpresos perquè les mides no s’havien pres correctament. Alguns vitralls se n’anaven cap endins i van posar uns ferros per aguantar-los. D’altres, eren massa grans i es va usar morter per a sostindre-los», detalla el degà del Capítol.
Aquestes vidrieres van retirar-se per tal de ser netejades i arreglades: «Els vidres són molt fins i alguns fragments s’havien trencat a causa del vent. Ara s’han reparat i, per protegir-los dels elements, s’ha posat el vitrall entre dos capes de cristall».
Mossén Víctor Cardona ha destacat que la intervenció s’ha fet «buscant que es respecti i que destaqui el disseny gòtic dels finestrals. Per això, s’han posat uns perfils d’alumini i s’han retirat les restes de materials que hi havia perquè tot quedi ben clar i ben net». El degà ha acabat recordant que esperen incorporar pròximament el tram de la coberta de l’absis al recorregut de la visita a la catedral tortosina, una vegada s’hagi adequat aquest espai.
Informació i fotos: MCS del Bisbat de Tortosa.



















